Wednesday, December 29, 2010

SMILE a.k.a SENYUM

Memang x dinafikan yang kte nie x sering dan mudah untuk senyum..sbb utama adalah mood kte sndiri.. yelah.. kte xsmstinya berkeadaan dlm mood yg baik sahaja kan? adakalanya kte akan merasa tertekan, duka, sedih, lesu dan sebagainya yang secara tidak langsung akan membuatkan diri kita ini berada dalam keadaan -ve thinking dan menjadi susah untuk senyum... em,,kte akan senyum apabila kte berada dlm keadaan gembira, happy, bahagia dan banyak ag faktor2 kte bleh senyum..kalo mengikut jangkaaan umur,,remaja skrg nie adalah golongan yg paling byk mempunyai jenis2 mood..kalo mereka merasa gmbira,,mood mereka akan menjadi baik dan begitu jugak sebaliknya..remaja kini lebih gemar mengikut kata naluri hati masing2 berbanding dr akal fikiran mereka..ini adalah kerana..golongan remaja skrg lebih terdedah kepada perkara2 yang mungkar..aaahh..sudah!!!alih topik plak an??!!kaakakaka..ok.,seperti yang anda sndiri sedia mklum,,terdapat byk kelebihan jika kte sntiasa senyum..salah 1 darinya adalah jika kita sntiasa senyum, owg akan mudah mendekati kte kerana mereka merasakan yg kte nie peramah n mudah bergaul..!hehehehe..jadi kite perlu sntiasa senyum lebih2 lagi jika kte masih bawu di sesuatu tmpt seprti contoh,,anda bawu sahaja bekerja di slh sebuah syarikat,,anda perlu sntiasa senyum supaya rakan2 sekrja anda disitu akan senang dengan kehadiran anda..xslh sekiranya kte berpura2..kerana lame2 kelamaan anda akan biasa ngan aktiviti(senyuman),,hhahahaha..ag satu kelebihan senyum adalah kte akan dpt menutup segala masalah yg menimbun di dalam otak kte nie dripada diketahui oleh orang lain..! yeah,,,:-) so,,dibawah ini mengandungi beberapa kelebihan senyum yg lain yg aq peroleh dr internet..read this plz k,,


1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.


Ini adalah antara kelebihan2 yg smpat sy masukkan..kalo nak tau ngan lebih ag, carilah sndiri k,,hehehehe..so, kepada semo owg,jgn lupa senyum okay..!:-)

Saturday, December 25, 2010

INTERVIEW

Sebab utama ramai orang gagal dalam temuduga adalah disebabkan oleh beberapa tanggapan salah, atau mitos, tentang apa sebenarnya yang berlaku semasa sesi temuduga dijalankan. Semua orang tahu yang tujuan utama temuduga adalah untuk penemuduga mencari pekerja yang layak untuk sesuatu jawatan, tetapi tidak ramai orang yang memahami bagaimana temuduga dijalankan dan apakah sebab yang membuat seseorang calon itu lebih layak dari yang lain. Ketidakfahaman ini adalah punca utama seseorang calon itu tidak dapat menunjukkan prestasi yang memberangsangkan semasa menghadiri temuduga dan tidak dapat memberi jawapan yang bernas semasa sesi soaljawab dikemukakan oleh penemuduga. Temuduga tidak mempunyai apa-apa kelainan dari usaha-usaha lain dalam kehidupan ini, lebih baik pemahaman anda tentang bagaimana lancarnya sesuatu temuduga dijalankan (ataupun tidak berjalan lancar), adalah lebih tinggi peluang anda menanganinya dengan jayanya. Dengan memahami secara dinamiknya dasar secara semulajadi sesuatu temuduga, adalah satu permulaan yang penting dalam memperbaiki prestasi anda dalam temuduga. Dibawah ini mengandungi beberapa tips yang menarik kepada sesiapa yang ingin pergi temuduga kerja. Take a note plz..,,:-

Ringkasan kata-kunci tips temuduga

* Orang yang terbaik untuk sesuatu jawatan bukan bermakna akan memenanginya – selalunya adalah mereka yang memberi temuduga yang terbaik akan memenanginya.

* Temuduga adalah lebih kerap untuk memberi jawapan teknikal yang tepat. Ia juga adalah untuk membina silaturahim yang rapat.

* Bukan semua penemuduga tahu apa yang mereka kehendaki; tugas anda adalah untuk mengetahui bagaimana untuk mengawal penemuduga yang baik dan tidak.

* Adalah lebih baik anda bersikap jujur dan mengaku tidak mengetahui daripada cuba berlagak pandai tetapi berakhir dengan kebodohan dan tidak cerdik anda.

* Mereka yang kelihatan kemas dan segak akan mendapat pekerjaan - mungkin di dalam layar perak Holywood, tetapi secara keseluruhannya, majikan adalah lebih menginginkan bakat daripada faktor luaran.

* Percubaan untuk memberi jawapan yang tepat boleh menyebabkan masalah buat anda. Adalah lebih baik dengan memberi jawapan yang baik dan bertepatan daripada terkapai-kapai mencari jawapan yang tepat; kerana lazimnya tiada jawapan yang tepat di sana.

* Jangan bertanya soalan hanya untuk menyoal. Bertanyalah sekiranya anda benar-benar ingin jawapannya yang belum disentuh semasa temuduga.

* Temuduga adalah peristiwa biasa memerlukan kelakuan yang biasa. Penemuduga akan beranggapan begitu dan boleh beranggapan secara negatif sekiranya mereka tidak nampak begitu.

* Penemuduga tidak akan membazirkan masa mencari kecelaan anda. Mereka lebih berminat untuk mendapatkan gambaran yang jelas tentang siapa anda. Elak dari menjawab soalan yang mempertahankan diri. Adalah lebih baik anda berfikiran bahawa setiap soalan itu akan memberi anda peluang untuk menyerlahkan diri anda.


Hah..dh tau an serba sedikit mcm mane kte nak perlu bersedia semasa interview tue.. so, kepada anyone yg nak g temuduga tue,,gud luck k,,bye3

Thursday, December 23, 2010

PMR

hah..cakap pasal KEPUTUSAN PEPERIKSAAN nie msti ade byk an pengalaman n kenangan yang xdpt dilupakan..so excited n kecut perut gak r sblm pegi, sepanjang perjalanan,..nak tunggu pengumuman ag la cuak an..sempena ari nie adalah hari keputusan peperiksaan PMR keluar,. i want to share something to all of u..tue pown kalo nak dngo la..! mase form3 aq amik 9subjek. ceh..hebat sbb amik sbjek Arab..! tp hebat la sgt bg aq nie yg xpndai dlm sbjek tue..agak stress jgak r perasaan n naluri hati nie coz xtau nak wat pew ag dh ngan subjek Arab nie..mase mula2 bljr form1 tue kre ok la..confident nie sbb dh phm2 ckit..tp masuk je form3..hmmm...hancur!!! kakkakaaka.. redha jela..n see what the result that i get untuk sbjek Arab??!! i got C..! hahaha.. mmg dh agak,. tp aq terima ngan result tue..coz skurang2nye aq x dpt D or GAGAL..hehehe..ble pikir2 balik.. bertuah plak rasenye sbb dpt bljr bahasa Arab..bahasa yang mulia..! bahasa yang digunakan oleh Nabi Muhammad yang merupakan nabi n jugak seorang Rasul yang kte sayangi.. Beliau an bercakap dlm bahasa arab.. Okay, Berbalik tentang result PMR..alhamdulillah berkat doa, usaha, tawakal..dan xlupe gak tunjuk ajar dr cikgu2 yg bertauliah dan yang x bertauliah..he3.,akhirnye aq dpt gak result yg kre ok n baik jugak untuk aq..guess what I got?? I got 3A, 5B, 1C.. ok x??kre ok la an..hhahaaha..em, Subjek yg dpt A=B.M(for sure, kalo xdpt A mmg mati la aq), MATE(my favorite sbject) and KEMAHIRAN HIDUP yg x disangka2.ahahahaa.. tp yg x syok nye subjek AGAMA ISLAM aq xdpt A la plak.malu..! mane nk letak muka nie..?! tue la..sape suro xnk bljr..?! kan dh malu..aaahh..biar la..agpown perkara tue dh lame berlalu pown..nak menyesal pown xgne jugak..mcm peribahasa yang mengatakan , "NASI SUDAH MENJADI BUBUR"..."SESAL DAHULU PENDAPAT, SESAL KEMUDIAN TIDAK BERGUNA" (btol x ek, dh lupe la..he3x)..x guna nak menyesal dh..so, pew yg perlu aq wat adalah berusaha ag untuk exam yang akan dtg..! never say give up..sbb kalo sekali kte jatuh..kte xkn jatuh selama2nye..depends pada usaha kte n kesungguhan kte.. dan xlupe jgak kte sebagai umat Islam perlu sentiasa berdoa kepada Allah agar diberi kejayaan yang diinginkan..! By the way,,kepada MIMI KHALIDA BINTI ISMAIL..congratez for your excellent results.! u got 8A aw..! best gle....dan jgn lupe..perjalanan untuk menjadi seorang pelajar yg berjaya harus diteruskan..keep in touch babey..!! xlupe gak kepada ILHAM & MIRIN..thniah diatas usaha yg telah diberikan..cuba ag untuk exam2 yang akan menjelma..xmao sedih2 k, he3 gud luck..!!! Kepada yang tidak berjaya kali ini,,jgn mengaku kalah..bangkit dan buktikan pada semo owg yg kamu pown bleh berjaya gak..! hehehe..! okay..jmpe di menara gading..!bye3

rujukan :-
dibawah nie adalah sijil keputusan PMR aq..!
tgk la..wat rujukan..kekekeke..



Monday, December 20, 2010

JUMAAT, SABTU, AHAD, ISNIN

Amboi2..ble dh baca tajuk nie msti kowang tertanya2 an apesal la aq tulis HARI2x nie..?? btol x?? em..sbnarnye HARI2x tue semo adalah HARI yang dimana aq dan jugak family (abah, mak, adah n waa) mengelilingi JOHOR tp xdela satu JOHOR..abis minyak kete kalo cm tue..hahahaa..kteowg g umah2 adik - beradik kami.hehehhee..abis semo umah kteowg g..

JUMAAT : Lepas solat Jumaat dlm pkol 3 la cm tue..kteowg gerak dr umah trus ke destinasi yg pertama iaitu Umah Alang di Pasir Gudang..tp sblm tue aq, adah , waa singgah dulu di Kota amik barang..kowang xpyh tau la barang pew an..heheee..mak n abah dh gerak dulu..tp tgk2 kteowg yg smpai kat umah Alang dulu..mane mak n abah g ntah la..kteowg pown xtau..kowang nk tau x pesal dyowg lambat??hahahaa..sbnarnye abah g isi minyak jap..pastue bleh plak ade owg nak tumpang g Kota..hahaha..nak x nak, kenala tumpangkan gak...BUAT BAIK..ape slhnye..tue sbb la sampai lmbt..xlame sgt duk cna..xpuas btol..kena pegi ag nie..heehe.yela..biasenye kalo g umah Alang jerk msti lame..paling kejap pown dlm 2 jam r lepak, bawu gerak..tp sbb nak g makan Pizza..terpaksa la gerak awal gak..hahahaa.kelakar siot..pas je abis makan,, aq, mak n abah g plak Umah Along kat pasir gudang gak..Taman yg same..heheehe..waa n adah g Umah Alang dulu..mlm tue xde wat pew2 pown..just rest n tgk tv..tue je..ingatkan nak keluar ngan membe2 kat cna mase malam tue..tp dyowg semo buzy..hahahaa..so..pew ag.duk je la kat umah tue.. But everything gud for that night..:-)

SABTU : around pkol 11 dh gerak ke destinasi yg seterusnye iaitu Umah Ateh..xsampai 1 jam je dh sampai..Alhamdulillah perjalanan kami berjalan ngan lancar..suke2..masuk je umah, kami disambut oleh Akmal(baby),,seronok coz dy senyum..hehee..msti dy suka owg dtg umah dy an..hhahaaha..tp Asri ngah tido..xpela jgak,,Dh ade Akmal pown dh ok..hehee..dlm 30 minit lepas tue abah, mak n adah bawu sampai coz dyowg g Larkin dulu bli tiket..kelakar sbb mcm2 cite yg dyowg cite.hahaaa..kalo nak tau cite pew..tnye la ngan dyowg sndiri k..hahahaa..ari tue badan penat sgt..so pew ag..petang tue bleh plak nyenyak tido..adela dlm 3 jam kot tido..Puas!! bawu bleh buka mata ngan luas..kakakaka Hah..nie story yg aq nak moly ngan kowang..hahahaa..dh gelak dulu plak coz mmg kelakar la dan xpenah pikir pown sblm nie yg perkara nie akan terjadi..yela an..malam tue ade rncangan TARI MENARI AKHIR kat AStro Ria..mmg nak tgk la coz dh mengikuti since dr Minggu-1 ag..xkn la xnk tgk Final plak an..kalo kowang pown..msti kowang nak tgk an..yg menjadi isu skrg nie adalah..mmg la umah dy ade AStro..tp..hahahaa.. kad Smart Astro tue dh rosak dikejekan oleh Asri yg sgt3 nakal..hahahaa..hampir risau gak kteowg nie..cm ner nak tgk..dh cube call AStro tp tue la..xbleh wat pew coz kena tukar kad nye la.. jd kena tunggu smpai ari Isnin..so for sure la xbleh tgk mlm tue..hahahaa..pening dh nie pikir cm ner nak wat.last2..aq ckp la ngan akak aq.. " pew kata, kte g umah ko..amik kad Smart AStro kat umah ko pnye"..btol gak an..ade brilliant gak idea aq nie an..n tanpa berlengah ag..kteowg g r umah dy..YESS.!! finally dpt gak tgk Astro..mmg kelakar la..n yg paling best ckali..MM RAZIF dh menang..x sia2 aq undi dyowg..xmain2 k..hahahaa..sabar jela..!!! kakaakaka

AHAD : bngun pagi2 anto adah kat dpan pintu je..kakakaa..dy nak balik U dh..mulakan sem yg bawu..aq nie..xtau la ble ag..kakaaka..pagi2 bngun agak xbiase la..hahaaa.. MENGANTUK..!! Tp pew yg menarik ari nie adalah kami dpt g RUMAH CONTOH di kawasan perumahan trsbut.. best nye..mcm dlm rncangan CANTIK TAK..haahaa..mau xnye..mcm2 design yg unik but so nice dlm umah2 contoh tue..sampai pening nie tgk umah lawa sgt..time tue mula la berangan nak umah lawa..kakakaa..berangan jela an..balik je umah balik..ade P.LANG n family.. dyowg anto anak sulung dyowg yg nak g BEIJING..best nye..!! dh dekat tue..dyowg singgah la umah Ateh.. elok gak tue coz petangnye mak nak g umah P.TEH..tp xingat jalan..dh ade P.LANG nie..hah.. bleh la kteowg follow je..hehehee.gud idea an..heheehe..mak saje je nak jalan2 g umah adik -beradik dy..LANGKAH KANAN agaknye coz dpt melawat HAIKAL yang dh Sunat..hehehe.. dh beso dh semo..heheee..lame gak kteowg kat cna..dlm 3 jam ade kot..hahaha.. dh selesai semo, aq, mak n abah ke destinasi yg terakhir ialah Umah Waa..kali nie lain plak coz UMAH BUJANG. dy blom kawin ag..so sunyi jela..umah bujang an..tau2 jela..but it's good..coz dpt rehatkan badan..

ISNIN : pagi - pagi ag dh kena kejut sbb ari nie kena balik awal..pkol 8.30 dh bertolak.. amboi.! awalnye..dh mcm nak g keje dh..hahahaa.. berakhir la sudah pejalanan selama 4 hari 3 mlm di umah owg..sesampai saje di umah..rutin harian ku bermula semula..hahaahaha..sgt penat.. tp nak wat cm ner an..dh name penganggur..kena la wat keje2 umah membantu mak yg kepenatan..pagi tue mak relax je..duk tgk cite LABU LABI (rasenye la)ehehe3X yg penting cite P.RAMLEE..smpai bleh dngo ketawa mak kat dapur..hahahaa..Hari nie la kena masak, basuh baju (auto je pown), sidai baju..(PANAS..!!)..

Seronok mmg seronok..em..nie la aktviti kami minggu lepas..anda plak cm ner?? cite la ngan sy disini..
SHARING IS CARING...:-)

Friday, December 10, 2010

AMAZING RACE ASIA 4

wow..dh selesai nmpknye amazing race asia 4..hahaha..so fun n sgt menyeronokkan..x rugi tgk aw berulang2 kali..hehehe..musim nie pemain2 nye mmg cool, best n bersemangat tinggi nk menang..xkire r ngan cara pew skalipun..ade yg teruk, cute dan ade gak cara yg bgus n bijak.. hehehe..yg masuk final ade 3 pasangan..iaitu,.:-








RICHARD & RICHARD















CLAIRE & MICHELLE














NATASHA & HUSSEIN








mmg best r..hahahaaa..dan mlm td telah menjelaskan bahawa pasangan richard n richard telah berjaya memperoleh tmpt pertama dan memenangi duit bpe ribu ek? xingat la..hahaha.. tp yg penting duit tue sgt banyak..dh lar dpt byk hadiah sbb penah dpt no.1 dlm episode yg lalu.. mmg best r..tmpt 2nd plak michelle n claire..suka sgt ngan dyowg sbb dyowg cute sgt..hehehe..n xlupe kepada natasha n hussein yg berjaya ditempat ke-3..pew2 pown thniah to psangan yg menang..yg x menang..jgn sedih2 okay..kre ok la kowang dpt menjelajah negara2 asia..hu9..seronok..kalo la aq dpt gak g an..msti best an..hhaaa. berangan je lebih..em..k la..hah..satu ag je nk ckp nie.. AMAZING RACE ASIA SEASON 4 mmg best..!!!!!

Wednesday, December 8, 2010

TAHUN 1432H




Assalamualaikum ,
kepada blog frenz..hehee..jd baik jap coz skrg nie kte dh masuk tahun baru ISLAM..so happy n excited dan bersyukur yg amat sgt coz still ag bleh bernafas ngan lancar menghirup udara di Bumi..hah..tahun baru.msti ade azam baru an..pew azam kowang?? Azam aq? em..pew ek..kalo nak ckp pasal azam..msti byk pnye la..yela..kte an msti nak azam yang power,,yg best..yg menarik yang bleh wat hidup kte happy n dpt pew yg kte nak..btol x?? same la mcm aq..xde bezanya..kalo bleh aq nak capai pew yg aq inginkan..mcm.em..hah..skrg nie aq berazam untuk menjadi owg yg tabah, kuat n disayangi oleh semo owg terutama sekali my parents, siblings, family,frenz..n xlupe jugak kepada semo owg yg mengenali ku..ceh woah..mcm skrip ucapan plak an..hahahaaa..skrg nie aq masih diawang2an..yg pilih yg mane..study or keje..hahahaha..xabis2 ag topic nie dr mula abis bljr dulu sampai lar nie xdpt2 pilih gak..hahaaa.yela..aq dah semangat nak study..tp xdpt plak..ntah nape la..xde rezeki an..nak keje..tp kat ner..kalo kat cni..agak sukar nak cari..xkn nak mengembara jd si tanggang plak..x sanggup den.hehehee..ssh mmg ssh.. kkadang aq terpikir gak.pew la nasib aq nie an..asyik x baik je..aq tau la yg aq byk wat dosa..tp em..semo owg penah wat salah kot..em..ntah la..kalo komen lebih2 tkot lain plak jadinye..pew yg penting skrg nie ialah terima (redha) ngan ketentuan Illahi..mungkin ade hikmah disebalik pew semo yg berlaku nie..hehehee.. hah..panjang gak aq mengomen nie..ntah paham kerk x kowang nie..k la semo ..tahun baru ..azam baru.semoga semonye akan menjadi lebih baik..

see u assalamualaikum...:-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...