Sunday, August 14, 2011

kehidupan dulu & sekarang,,,;ada beza kerk?

Assalamualaikum kawan-kawan,,

Good evening.,

selamat petang.,,ala-ala-ala.,,penat kerk berpuasa nie?? rasa lemah je badan ek?? sabar k,, lagi beberapa jam saja nak buka..,kalau kat Selatan macam saya nie tak sampai 5jam saja lagi nak berbuka puasa!!..hari nie cuaca agak panas dan kering.,,tekak pown lagi la bertambah kering.!! hahahhahaa..so, untuk tidak terlalu memikirkan sangat soal kelaparan,,..apa lagi..habiskan masa di depan laptop & update blog..,!ha3.mudah kan?? tak payah keluar rumah sbb for sure la kat bandar terutama kat shopping mall memang sangat-sangat sesak dipenuhi dengan orang ramai.! yang heran nye,,bukan aja orang melayu Islam yang ada,,selain dari tue pown ada.!hahhahhahaa.. no komen! tuttt~..baju raya dah beli lom?? banyak tak?? colour apa?? hahhaha..asyik tanye je ek?? saje je..nak amik berat pasal u allz dan disamping dapat memanjangkan entry post kali ini..ha2.sambil menyelam minum air.! good word!ha3.

kalau kenang-kenang balik cara dulu dengan sekarang,,sangat berbeza kan?? banyak benda yang lain dah sekarang..tak kira dari segi percakapan, pakaian, pemikiran, dan banyak lagi!! see??..betul tak?? kalau dulu cakap mesti guna ayat baku,,.sebijik macam kat dalam buku.! Saudara saudari..!hehehe..tapi sekarang guna kau aku aja..ada yang lebih teruk siap panggil lu gua.!ha3...dunia oh dunia~ dari segi pakaian plak tak payah cakap la.., semakin pendek dan kecik.,aku nak tengok pown segan..mintak ampun~..hu9.. kalau pemikiran plak,,sekarang nie ramai orang yang berfikiran terbuka,,tak macam dulu.! maybe sebab ilmu, pengalaman yang mengajar kita untuk tidak terlalu kolot berfikir dalam membuat keputusan..,tapi jangan terbuka sangat fikiran tue..! perlu jugak ada limit untuk keselamatan~..

Sambutan Hari Raya Aidilfitri ada beza tak?? hhhmmm....ada jugak kan?? kalau dulu kena buat ketupat sendiri..tapi sekarang tak payah dah! beli je kat kedai.terus dapat!ha3..tak payah susah-susah buat.! kesannya,,,anak-anak muda sekarang nie ada yang tak tau cm ner nak anyam ketupat termasuklah aku.! fail = gagal.!hhahahaa..
baju raya dulu ngan sekarang pown lain fesyen nye..! sekarang nie lebih banyak pilihan., cantik-cantik plak tue.., kalau dulu hanya ada baju kurung biasa,.sekarang dah ada baju kurung pahang, kurung moden, kebaya, kebarung.! hah..banyak kan?? pilih jela nak yg mane,,;:)..kuih raya??hahahhaa..nak cite gak kerk?? hhmmm..sekarang banyak KUIH TUNJUK je..,malas nak buat,apa lagi,,beli jela.ha3.. tapi ada juga persamaan menyambut hari raya ini. adat yang kita selalu buat tiap-tiap tahun iaitu sesi Salam bermaafaan.,,! setiap pagi hari raya,, kite digalakkan untuk bermohon ampun & maaf sesama manusia terutama keluarga.! memang banyak dosa yang kite pernah buat,,jadi diharapkan agar permohonan maaf itu diterima oleh Allah.amin~.. hah..apa lagi? duit raya..,!! yeah..semestinya akan kekal hingga akhir zaman! musim raya nie la cara yang terbaik untuk mengumpul duit.!he3..tapi ingat..dah dapat duit tue, simpan okay! untuk masa depan..hahahahaa..

so, cm ner?? banyak kan bezanya?? apa yang penting adalah kita kena menjaga adat tradisi agama kita disamping sentiasa berdoa kepada Allah agar diberikan kegembiraan menyambut hari kemenangan untuk umat Islam iaitu Hari Raya..dan semoga amalan baik kita diterima oleh-Nya..amin~..

4 comments:

Atiqah Wadiah said...

semakin canggih,semakin b'ubah..ntah2 anak2 kita 6t p skolah bawa ipad jer..x bawa dh buku nih..huhu

FANA ZABIL said...

hah..bleh jadi tue..hehehee

nurkaloi said...

eahh aku pndai anyam ketupat
tp tiap kali nk anyam aku kene cube 3 4 kali baru jadi
sbb setahun sekali jer kann ahahaha

FANA ZABIL said...

hah..bagus la..ko kena ingat anyam ketupat tue,,,bila dah ade anak nnt,, jgn lupa tunjuk kat dyowg.. biar tradisi melayu tak dilupakan..hahaahahaa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...