Tuesday, August 9, 2011

saya tak suka main mercun.!!

Kenapa kalau bulan raya aje,kena main mercun?? perlu kerk itu-itu semua?? dah bertahun-tahun hidup kat dunia nie, dah bermacam-macam berita yang dah kite dengar pasal mangsa mercun nie.! mmg banyak kan?? tapppiii..nape masih ada lagi orang yang degil yang nak main mercun lagi..! dunia oh dunia,! tak serik!


Sebenarnya yang suka main mercun nie tau kerk apa maksud detail mercun??

hah..meh aku bgtau..:;

Mercun yang berasal dari negara China adalah sejenis perkakas letupan kecil yang direka terutamanya untuk menghasilkan bunyi bising yang amat kuat, terutamanya dalam bentuk dentuman kuat. Apa-apa kesan visual turut bersampingan dengan tujuan ini. Mercun mempunyai sumbu dan dibalut dengan longsongan kertas yang sangat tebal agar dapat menampung letupan besar.

Kesan: Pencemaran bunyi, risiko kecederaan serta risiko kebakaran.

Hah..tengok la..kesan dari main mercun! ada yang putus jari..tapak tangan.. ada yang hidup.. ada yang mati..sampai pecah muka! nak kerk??hmmm..,,

Di negara kita sebenarnya dah mengharamkan pembakaran mercun sebab kadar kecederaan meningkat terutama di musim perayaan Hari Raya Aidilfitri.


Jadi, renung-renungkanlah..dah fikir-fikirkanlah apa yang terbaik untuk kowang.!



6 comments:

bobiedanbad said...

jangan main mercun!kalau jari dah putus mcm mana nak salam, macam mana nak makan lemang dan paling peting macam mana nak terima duit raya...hehehehe

FANA ZABIL said...

hah..tau pown.heheheehee

Sopida Ida said...

seram tngok gmbr2 tu...ish3x....cian r...

FANA ZABIL said...

tau xpe..saya pown terkejut gak..heheeh..

SweetLikeWhat said...

eee seramnye..

FANA ZABIL said...

hah..seram kan?? tkot tengok..jadikanlah sebagai renungan kite bersama,,

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...